We schrijven er bij Procademy natuurlijk vaak over: de optimale inrichting én werking van je Learning Management System. Een dankbaar onderwerp, maar voordat je daadwerkelijk een leertraject kunt gaan inrichten, is het natuurlijk goed om te weten waaraan dat leertraject moet voldoen. Wat zijn eigenlijk essentiële onderdelen van een hybride (off- en online) traject? We nemen er vier met je door!
#1 Voor wie maak je het leertraject?
Ok, deze deur staat natuurlijk al wijd open: het analyseren van de doelgroep is een cruciale stap bij het ontwerpen van een succesvol Learning Management Systeem (LMS). Maar waar let je dan op? Allereerst, zorg dat je een goed beeld hebt van wie je cursisten zijn en wat hun behoeften en verwachtingen zijn. Een manier om dit boven water te krijgen, is door middel van een taakanalyse, waarbij je de taken die jouw beoogde cursisten uitvoeren, zorgvuldig gaat analyseren. Welke taken verdienen verdiepende aandacht? Het is daarbij zinvol om te kijken naar de verschillende leerstijlen en niveaus van de gebruikers én hoe zij het beste leren. Dus: voor wie past welke tone of voice? En welke kennis mag je bij welke doelgroep als verondersteld beschouwen?
Even een stukje afsnijden? Wat dacht je van het je cursist gewoon zelf te vragen? Een goede manier om de doelgroep te analyseren is door middel van interviews of enquêtes. Dit biedt de mogelijkheid om direct te communiceren met je beoogde cursist en zo behoeften en verwachtingen te achterhalen. Tot slot kijk je naar demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en ervaring met een LMS in het algemeen: moet je meer uitleggen over de werking van je online tool?
Wat in ieder geval niet werkt: aannames doen. Zonder de doelgroep daadwerkelijk te raadplegen. Daarnaast is het ook niet effectief om te veel te focussen op de techniek en te weinig op de behoeften van je doelgroep. Het is natuurlijk prachtig wat er in de online tools vandaag de dag allemaal mogelijk is. Maar is het ook nodig? Dient het jouw specifieke leerdoel? Het is nuttig om techniek te gebruiken om de leerervaring te verbeteren, maar het is minstens zo belangrijk om rekening te houden met de behoeften en wensen van jouw specifieke doelgroep.
Resumé: het analyseren van je doelgroep is essentieel voor een succesvol Learning Management Systeem. Hoe directer de feedback, hoe beter. Techniek is mooi, maar staar je er niet op blind.
#2 Een solide basis
Waarschijnlijk denk je: ‘lekker abstract, een solide basis.’ Laten we dat dus concreter maken: het is belangrijk om heldere normen voor het inrichten van je leertrajecten vast te stellen en ervoor te zorgen dat alle afdelingen op dezelfde wijze van die normen gebruik kunnen maken. Dit kan bijvoorbeeld door middel van duidelijke communicatie en training.
Denk daarbij aan het creëren van een duidelijke visie en strategie rondom het gebruik van een Learning Management Systeem. Door deze visie en strategie vast te leggen én te communiceren naar alle afdelingen, medewerkers en opleiders, creëer je draagvlak en weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Daarnaast is het belangrijk om de nodige ondersteuning en training te bieden, om ervoor te zorgen dat opleiders en cursisten goed weten hoe ze het LMS moeten gebruiken.
Wat zeker niet werkt: het introduceren van een LMS zonder duidelijke communicatie en training. ‘Alsjeblieft, hier staat ie.’ Als medewerkers niet weten wat er van hen wordt verwacht en hoe ze het LMS moeten gebruiken, leidt dit onherroepelijk tot verwarring en frustratie. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat opleiders en cursisten goed geïnformeerd zijn en de nodige ondersteuning krijgen.
#3 Maak een persoonlijk leerplan
Een persoonlijk leerplan is een gestructureerd plan waarin je de persoonlijke leerdoelen en acties van een individu beschrijft. Het plan helpt bij het ontwikkelen van een persoonlijke aanpak voor het bereiken van deze doelen en het bevordert de verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de cursist bij zijn of haar eigen leerproces.
Bij het maken van een persoonlijk leerplan is het belangrijk om realistische en meetbare doelen te stellen, rekening te houden met persoonlijke interesses en motivaties. Die vang je vervolgens in haalbare stappen om deze doelen te bereiken. Een effectief persoonlijk leerplan omvat ook de identificatie van belemmeringen. Wat staat er in de weg om doelen te bereiken en hoe kan jouw cursist dat overwinnen?
Wat helpt bij het maken van een persoonlijk leerplan? Een paar suggesties: het betrekken van een coach of mentor, het gebruik van SMART-doelen (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden) en het regelmatig herzien van het plan om aan te passen aan veranderende behoeften.
Wat zeker niet werkt, is het stellen van onrealistische doelen of het maken van een plan dat niet aansluit bij de interesses en motivaties van de persoon. Het is belangrijk om te begrijpen dat een persoonlijk leerplan een dynamisch document is, dat regelmatig moet worden geëvalueerd en bijgewerkt. Het opstellen van een persoonlijk leerplan is een belangrijke stap om de voortgang te waarborgen en helpt bij het behalen van leerdoelen in de context van een Learning Management Systeem.
#4 Blended Learning, the right way
Een mix samenstellen van verschillende leervormen is een belangrijke stap in het ontwerpen van een effectief leertraject. Bij het samenstellen van dit blended learning traject, is het belangrijk om rekening te houden met de doelgroep en de doelstellingen. Welke stof leent zich goed voor zelfstudie? Welk onderdeel moet juist in de praktijk worden geleerd? Waar komt sociaal leren het beste van pas?
Bij het samenstellen van een hybride leertraject is het belangrijk om te kijken naar de verschillende leervormen die beschikbaar zijn. Denk aan klassikale trainingen, e-learning, coaching, praktijkopdrachten en peer-to-peer learning. Een mix van deze leervormen toepassen, draagt bij aan een effectief leertraject.
Succesvol gebleken in de praktijk: het gebruik van e-learning in combinatie met praktijkopdrachten en coaching. Hierbij wordt de theorie geleerd via e-learning modules, terwijl de praktijkopdrachten en coaching zorgen voor de toepassing en verdieping van de geleerde kennis.
Wat niet meer werkt? Het gebruik van te veel klassikale trainingen zonder opvolging van praktijkopdrachten en coaching. Hierdoor ontstaat er eigenlijk altijd een kloof tussen theorie en praktijk.
Ready for take off?
Je hebt het einde gehaald: vier essentiële onderdelen voor het ontwikkelen van het beste hybride leertraject. Maar nu komt het echte werk: aan de slag met jouw eigen blend! Vergeet niet om te experimenteren en te spelen met verschillende leervormen. Je leertraject is een continu veranderend proces. Learning Management Software helpt je de inzichten te verkrijgen, op basis waarvan je de losse elementen steeds weer verder kunt optimaliseren. Want de beste leerervaring van vandaag, is niet per se de beste van morgen.