Allereerst, het begrip "bedrijfsschool" is verre van nieuw. Philips was er al vroeg bij en startte in 1929 de Philips bedrijfsschool. Iedere leerling van de bedrijfsschool was na het afstuderen ook zeker van een baan binnen Philips.
De ruim 600 vrijwilligers kunnen nu zelfstandig aan de slag ter voorbereiding van de meetings. Zo worden de contactmomenten optimaal benut
Wij helpen kinderen met problemen en dat willen we graag zo goed mogelijk doen. We werken echter ook met vrijwilligers die niet per sé zijn opgeleid voor dit werk. Daarom willen we hen zo goed mogelijk trainen. Echter, je kunt niet van vrijwilligers vragen dat ze eerst eindeloos een opleiding volgen voor ze aan de slag mogen. En ook voor de organisatie is het belangrijk om het opleidingsproces efficiënt in te richten. Er is een redelijk verloop onder de vrijwilligers dus we moeten een goede afweging maken hoeveel tijd en geld we steken in hun opleiding. We willen de vrijwilligers zo goed mogelijk opleiden en tegelijkertijd niet meer tijd en energie van onze betaalde werkbegeleiders inzetten dan nodig is. E-learning helpt ons hier ontzettend bij. Doordat elementen van de training in een e-learning voor of na de bijeenkomst zelfstandig door de deelnemers worden gedaan besparen we tijd.
Sommige onderdelen uit onze trainingen werden door de vrijwilligers saai gevonden. Lang luisteren, veel theorie. Als we ze echter de teksten als huiswerk gaven dan lazen ze deze lang niet altijd en bleef het ook niet altijd even goed hangen. Dit kunnen we nu goed oplossen. We verwerken de theorie in een interactieve e-learning. Dit is leuker om te doen voor de vrijwilligers, de stof blijft beter hangen en we kunnen voor de training zien wie de e-learning wel of niet gemaakt heeft. En doordat we een groot deel van de theorie en standaard instructies in de e-learning behandelen blijft er in de training meer tijd over om te oefenen, waardoor ook de face-to-face training beter beoordeeld wordt door de deelnemers.
Omdat wij bestaan uit zeven locaties, en alle zeven locaties hun eigen werkbegeleiders hebben, is het lastig om alle vrijwilligers in één keer te bereiken. Alle trainingen en communicatie komen via meerdere schijven bij de vrijwilligers terecht. Sommige dingen moeten echter uniform gedaan worden en met een heldere instructie worden ingetraind. Eerder was de kans groot dat er een paar vrijwilliger tussendoor glipten of dat er in de communicatie over meerdere schijven dingen anders werden begrepen. Nu kunnen we vanuit de centrale organisatie een instructie opstellen en deze in een keer aan alle vrijwilligers (en betaalde krachten) trainen.
Hercertificeren & overzicht
Bepaalde instructies dienen eens in een bepaalde periode herhaald te worden. Denk bijvoorbeeld aan de veiligheidsinstructies die gelden als je een specifiek bedrijfsterrein betreedt, hiervoor kan een geldigheid van 12 maanden gelden. Maar je zou ook aan een jaarlijkse Security Awareness training kunnen denken. Procademy stimuleert (stevig) dat een medewerker de instructies op tijd doorneemt en ook tijdig herhaalt (indien nodig). Procademy verstuurt hiervoor diverse e-mail reminders, ook ontvangen leidinggevende en beheerders automatisch overzichten van medewerkers die bepaalde trainingen niet op tijd hebben gevolgd. Op deze manier kan je geheel borgen dat de medewerkers tijdig werkinstructies herhalen en doornemen. Van iedereen wordt individueel bijhouden wat de behaalde score's zijn. De rapportage's uit Procademy kan je ook aan auditors overleggen om vakbekwaamheid en kennisborging aan te tonen.
Uniformiteit en versiebeheer van lesmateriaal
Doordat je grip houdt op "wie wanneer welke instructie leert" weet je zeker dat de medewerkers op dezelfde wijze op de hoogte zijn van de geldende werkinstructies. Hiermee voorkom je dat bepaalde wijzigingen in werkmethoden niet door iedereen tijdig doorgenomen worden.Doordat de medewerkers ook getoetst worden weet je ook zeker dat ze de minimale kennis hiervan bezitten. Je kunt ook altijd eerdere versies van opleidingen herstellen mocht dat nodig zijn. In Procademy blijven eerdere versies bewaard.
Tijdsbesparing
Veel klanten gebruiken e-learning ook om voorafgaand aan een praktijkinstructie de theorie door te laten nemen. Denk bijvoorbeeld aan een "Training kleine blusmiddelen", waarbij je voorheen wellicht 4 uur besteed aan een theoriepresentatie + praktijk op locatie. Met e-learning kan je de theorie in eigen tijd laten bestuderen, en puur de praktijk op locatie laten oefenen. Je zal dan de gehele training in ca. 1,5 uur kunnen geven. Ook planning-technisch is het vaak prettiger om niet de medewerkers via een presentatie op locatie te moeten instrueren. Voor bedrijven die in een internationale setting werken kan dit voordeel nog zwaarder wegen. Door het theoretische deel online te laten plaatsvinden kan je hierop tijd besparen.
In onze visie moet je volledig zelf kunnen beschikken over al je opleidingsmateriaal. Daarom moet je onbeperkt trainingen en examens kunnen aanmaken en inplannen, zodat je zelf de controle hebt over al je trainingsactiviteiten. De content is vaak al aanwezig in de vorm van diverse Word- en PDF-bestanden. Je kunt zelf besluiten of je hierbij laat ondersteunen of dat je dit zelfstandig opvoert en beheert. Procademy-klant
Elementis Specialties Netherlands
waardeert de zelfstandigheid van dit onderdeel van Procademy in het bijzonder, zie hiervoor de