Het doel van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) is de kwaliteit van het vmbo BWI onderwijs verder te verbeteren. Daarvoor ondersteunt Platform vmbo BWI docenten en management van vmbo scholen met een opleiding in de afdeling Bouwen, Wonen en Interieur, door middel van online leermiddelen. Lesmateriaal dat wordt aangeboden met de Learning Management Software van Procademy. Een gesprek met landelijk coördinator Cor de Ridder over deze samenwerking.
Eerdere ervaringen
“Wij zijn er voor alle leerlingen die de richting Bouwen, Wonen en Interieur volgen op het VMBO. We werken voor 180 scholen, waarbij zo’n 5000 leerlingen gebruik maken van ons leermiddelen platform." opent Cor het gesprek. Voor Platform vmbo BWI is het werken met Procademy niet de eerste kennismaking met het fenomeen online leren.
Cor vertelt daarover: “We hadden al ervaring met Learning Management Software. Waar we veelal tegenaan liepen, was dat de software niet snel genoeg doorontwikkeld werd. De mogelijkheden waren niet naar de laatste stand van de techniek en hedendaagse onderwijskundige uitgangspunten, waardoor de gebruikerservaring niet optimaal was. Ook merkten we dat we niet voldoende invloed uit konden oefenen op de roadmap. Specifieke wensen, die in onze dagelijkse praktijk erg belangrijk zijn, lieten daarmee te lang op zich wachten. Daarom zijn we het gesprek met een aantal clubs opgestart en uiteindelijk bij Procademy uitgekomen.”
Inzicht in voortgang en cijfers
Hoe ziet die dagelijkse praktijk er eigenlijk uit? Leerlingen leren theorie en maken proefwerken in de vorm van tussentijdse en afrondende toetsen in de online leeromgeving van Procademy, docenten gebruiken de software voor cijferbeheer én inzicht in de individuele voortgang van leerlingen. Cor benadrukt: “Voor docenten is het echt ontzettend belangrijk om zicht te houden op de voortgang van leerlingen. Voor de becijfering, waaraan vaak weer diploma’s zijn gekoppeld, maar óók voor de inhoudelijke voortgang, om zo gericht leerlingen verder te kunnen helpen. Samen met Procademy hebben we tijdens de inrichting veel aandacht besteed aan het optimaliseren van die processen, naast dat het natuurlijk óók belangrijk is dat de software leerlingen een soepele ervaring biedt.”
Een soepele ervaring
Die soepele ervaring is minstens zo belangrijk voor de support desk bij Platform vmbo BWI. “Wij zijn leverancier voor de scholen en daarmee eerste aanspreekpunt bij incidenten of vragen, dus we zijn gebaat bij een goed werkende tool. Procademy komt pas om de hoek kijken als wij bugs tegenkomen die we niet zelf kunnen verhelpen, of als er sprake is van een platform brede storing.”
Stabiliteit is voor online leermiddelen bij scholen überhaupt van haast onschatbare waarde, zo licht Cor toe: “Als er op maandagochtend een klas klaar zit om een toets te maken, waar het weekend hard voor geleerd is en de boel werkt niet, dan heeft de docent natuurlijk een gigantisch probleem.”
Met support in eigen beheer én een dergelijk kritische groep gebruikers, heeft men bij het Platform dus scherp op het netvlies hoe de software wordt ervaren. “En dat beeld is gelukkig goed. Men ervaart de software als stabiel, ook tijdens de piekperiodes rondom de start van het schooljaar, of tijdens toetsweken. Procademy denkt ook goed mee met onze jaarplanning voor updaterondes. Want in de toetsperiode vlak voor Kerst, dan moet je eigenlijk gewoon alles met rust laten.” lacht Cor.
Samenwerking
“Er is echt sprake van een partnership. Dat uit zich in veel overleg, in het meedenken vanuit Procademy om onderwijsspecifieke wensen te ontwikkelen én de bereidwilligheid om sommige verbeteringen voor eigen rekening te nemen. Omdat ze bij Procademy bijvoorbeeld de meerwaarde zien voor het gehele platform en voor andere (toekomstige) klanten in het onderwijs.” schetst Cor. “Ik denk ook dat we met Platform vmbo BWI een mooie hoeveelheid gebruikers naar de online omgeving brengen, waardoor er sneller en meer inzicht ontstaat in de specifieke wensen vanuit het onderwijs.”
Inzichten die ongetwijfeld leiden tot nieuwe ontwikkelwensen? Cor, desgevraagd: “Natuurlijk blijft er altijd wat te wensen. Naast dat de wereld van online leren continu in ontwikkeling is en wij verwachten dat software blijft meebewegen, zien we bijvoorbeeld ook nog veel toegevoegde waarde in de ontwikkeling van persoonlijke dashboards voor leerlingen, die tijdens tien-minuten-gesprekken ingezet kunnen worden om aan ouders heel gericht voortgang te kunnen tonen.”
“Er is sprake van een fijne synergie. We waren op zoek naar een partner die in de basis al een mooie tool heeft staan, maar óók slagkracht heeft om onze specifieke wensen van nu en in de toekomst te kunnen realiseren. Procademy is daarmee voor ons precies groot én klein genoeg.” besluit Cor glimlachend.