Zorg voor Leren biedt landelijk scholing en training aan voor zorgprofessionals. Rechtstreeks via verschillende modules op de eigen website, of in een whitelabel variant voor zorginstellingen: in de eigen huisstijl, tone of voice en met aandacht voor organisatiespecifieke onderwerpen. Zorg voor Leren maakt beide verschijningsvormen met de Learning Management Software van Procademy. We spreken met Nadine de Mooij - van Tiel, één van de drie eigenaren van Zorg voor Leren, verantwoordelijk voor onder andere de technische aspecten van het online leren. Want hoe ziet online leren voor de zorgprofessional er eigenlijk uit?
“Omdat we onze klanten een betaalbare oplossing wilden bieden voor het online leervraagstuk, ben ik me gaan richten op het ontwikkelen van Learning Management Software (LMS) in Wordpress. Er bestond namelijk nog niet echt een laagdrempelig LMS voor ons type klanten.” opent Nadine de Mooij het gesprek. “Een reeks tutorials verder stond daar een prima werkend LMS, waarmee onze klanten, voornamelijk de wat kleinere zorginstellingen, heel betaalbaar een e-learning konden aanbieden aan hun zorgprofessionals.”
Die insteek bleek vrij uniek en zorgde al vrij snel voor een aardige groei van het aantal klanten bij Zorg voor Leren. “Mooi natuurlijk, maar het bracht ook uitdagingen. De oplossing die we hadden ontwikkeld was weinig schaalbaar en er zat veel handwerk in. Bijvoorbeeld bij het aanmaken van accounts en betalingen.” Naast die procesmatige uitdaging, kon met de inrichting in Wordpress ook een belangrijke commerciële kans niet goed worden ingevuld, zo vertelt Nadine: “We kregen steeds vaker de vraag of we een dedicated leeromgeving konden maken voor zorginstellingen. Dus met eigen huisstijl en leertrajecten aangevuld met bedrijfsspecifieke informatie. Maar dat kregen we niet goed rond in onze technische inrichting.”
Na de markt goed te hebben afgespeurd naar alternatieven, kwam Zorg voor Leren in 2018 uit bij Procademy. “De eerste whitelabel klant hadden we al, dus het werd écht tijd voor de techiek.” lacht Nadine. “In Procademy herkenden we al snel een ambitieuze jonge organisatie, die met ons mee wilde groeien. En, niet onbelangrijk, met een hele flexibele, betaalbare oplossing. In onze verkenning van de markt viel me op dat vaak eigenlijk alleen het aantal licenties telt. Onder een bepaald aantal, ben je niet zo relevant voor LMS ontwikkelaars. Bij Procademy bestaat al sinds de start van de samenwerking het gevoel dat we het echt samen doen.”
Die samenwerking leverde Zorg voor Leren meteen een flinke efficiency slag op. “Het aanmaken van accounts, het uitvoeren van betalingen, allemaal handelingen die volledig geautomatiseerd lopen in Procademy. Ook krijgen we veel minder gebruikersvragen. Het wijst zich allemaal eigenlijk zelf.” Ook Procademy heeft profijt van de samenwerking, zo schetst Nadine : “Procademy heeft zich de zorgbranche best even eigen moeten maken. Leren in de zorg is specifiek. Het is leuk om te zien hoe zij die ontwikkeling hebben doorgemaakt en de taal nu echt helemaal spreken. Dat zal ze vast ook helpen bij andere organisaties in de branche. Alleen maar goed, want ik verwacht dat de vraag naar goed geschoold personeel in de zorg flink gaat toenemen. En dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de vraag naar online leren.”
Een duidelijke toekomstverwachting dus. Meer vraag naar online leren in de zorg. Maar wat maakt een e-learning voor een zorgprofessional dan tot een goede e-learning? “Allereerst moet het simpel zijn. Zo kort mogelijk, wat dus iets anders is dan ‘gewoon kort’. Het gaat veel meer over passende stof.” legt Nadine uit. “Een ervaren kracht, moet snel richting het toetsende onderdeel kunnen en niet verplicht worden eerst allemaal stof door te werken. Een herintreder moet wél de toegang tot meer verdiepende stof hebben. Daarbij moet je stof, zeker in de zorg, altijd up to date zijn. Voor kleine zorginstellingen zonder dedicated opleidingsfunctionaris in dienst, met een LMS van een grote club is dit vaak een uitdaging. Je aanpassingen komen op de stapel. Bij ons doe je het of zelf, of wij regelen het. Vandaag een nieuw zorgprotocol is morgen een aangepaste training. Dat heeft echt een meerwaarde voor de zorgprofessional.”
Positieve geluiden dus vooral, maar er blijft vast nog iets te wensen over? “Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten. Het mooie is dat we daar frequent voor zitten, die punten bespreken en dat Procademy daarin goed met ons meedenkt. Soms blijkt een alternatieve werkwijze prima passend, soms moet een punt op de ontwikkellijst. Een lijst die we goed kunnen monitoren en waarvan we dus kunnen zien wanneer we aanpassingen kunnen verwachten. Zoals ik al eerder zei, er is sprake van een echte samenwerking. Voor mij staan de flexibiliteit, wendbaarheid én de servicegerichtheid voorop bij Procademy. En dat voelt heel prettig.” besluit Nadine tevreden.