De CED-Groep is gespecialiseerd in het ontwikkelen van inspirerende leermiddelen en het geven van effectieve begeleiding, met als doel een duurzame impact te maken op kind én onderwijsprofessional. De gang naar blended leren was al een tijdje ingezet bij de CED-Groep en werd verder ontwikkeld met behulp van de Learning Management Software van Procademy. Een gesprek met Hanni Bijl en Marléone Goudswaard van CED-Groep, over blended learning, de meerwaarde van online én nieuw verkregen inzichten.
Online leren: snel opschalen
“Op het moment dat we met Procademy in gesprek waren, werkten we al met blended cursussen (de mix tussen on- en offline onderwijs, -red.) in een ander systeem ”, opent Hanni, verantwoordelijk voor in- en verkoop van trainingen bij de CED-Groep, het gesprek. Marleone, innovatiemedewerker bij dezelfde organisatie, vult aan: “We wilden in een pilot uitvoerig, verspreid over enkele maanden de mogelijkheden van het blended leren In Procademy verkennen, om te verkennen of deze tool goed aan zou sluiten bij onze visie.”
Maar toen brak er een virus uit. Van de een op de andere dag waren de fysieke bijeenkomsten, waar op dat moment een groot deel van de trainingsprogramma’s nog volledig op leunde, niet meer mogelijk. De uitrol van de online LMS (Learning Management Software) van Procademy kwam daarmee in een stroomversnelling terecht.
“Formeel moesten we het contract nog afronden met elkaar,” lacht Hanni, “maar we konden gelukkig alvast starten met de inrichting, om maar geen tijd te hoeven verliezen. Daarmee volgde natuurlijk een best heftige periode: we waren allemaal gewend om op locatie te werken, om de trainingsdoelen te realiseren met fysieke bijeenkomsten. We hadden wel Microsoft Teams, maar tot aan de pandemie werd dat eigenlijk niet of nauwelijks benut. In een korte tijd moesten we switchen naar 100% online.”
Marleone vult aan: “Van rustig een paar maanden testen, op zoek naar de rol van online in een blended learning aanpak bleek dus geen sprake. We moesten alles direct naar Procademy zien te vertalen, om vooral door te kunnen met opleiden.”
De implementatie
Een implementatie die, weliswaar onder hoge tijdsdruk, goed verliep. “Gelukkig hebben we met Procademy een tool in huis die goed aanpasbaar is aan onze specifieke wensen. Natuurlijk moet je wennen aan een systeem, maar daar zat niet de grootste uitdaging. Zo is zelfs het hele proces van aanmelden en betalen van een training aan onze kant en het daadwerkelijk toegang krijgen en doorlopen aan de kant van Procademy volledig geautomatiseerd.” vertelt Hanni. “Met de keuze voor Procademy hebben we een tool gekregen die goed aansluit op het werken met eigen, autonome trainers,” haakt Marleone aan, “Trainers zijn in control van het leertraject van cursisten. Ze kunnen trajecten volgen én beheren. Daar komt bij dat Procademy continu doorontwikkelt en we daardoor ook regelmatig onze wensen gerealiseerd zien worden in nieuwe releases. De implementatie was technisch heus wel uitdagend, maar de échte verandering zat hem in de manier waarop we naar trainingen zijn gaan kijken. De heersende opvatting was dat die niet vertaald kon worden naar een (deels) online invulling. Dat bleek in de praktijk meestal best goed mogelijk.”
Blijvend Blended
Online leren in een stroomversnelling als gevolg van een wereldwijde pandemie dus: maar hoe blijvend is die gang naar online, nu fysieke bijeenkomsten inmiddels wel weer goed mogelijk zijn? Marleone vat het duidelijk samen: “Blended learning gaat niet meer weg. Trainers én cursisten hebben de meerwaarde ingezien. Stof alvast online aanbieden, huiswerkopdrachten online indienen en beoordelen, het zorgt er allemaal voor dat het kennisniveau bij de fysieke bijeenkomsten hoger én gelijkwaardiger is.”
Hanni vult aan: “Sessies die wel op locatie worden gehouden, zijn nu inhoudelijker. Je kunt een laagje dieper gaan, omdat mensen al hebben kunnen reflecteren op de stof. Ze hebben de basis online al in de vingers gekregen.” “Voorheen keken trainers naar de totale leerstof en stelden zichzelf de vraag in hoeveel dagen dat getraind kon worden.” schetst Marleone het veranderende inzicht. “Nu kijken trainers veel meer naar in welke brokjes de stof opgedeeld kan worden én wanneer on- of offline training het beste bij zo’n onderdeel past.”
Wat maakt een blended leertraject dan eigenlijk geslaagd? Ook daar heeft Marleone een helder antwoord op: “Het antwoord is hetzelfde voor alle trainingsvormen. Het allerbelangrijkste is dat de leerbelofte ook echt wordt gerealiseerd. Dus als er staat dat jij na een training beter in staat bent een taalbeleidsplan te schrijven, dat je dit dan ook aantoonbaar beter beheerst.”
Maar hoe borg je dat? Is een vinkje achter je naam na het afronden van een e-learning afdoende? “Daar zit wat ons betreft precies de kracht van blended learning: die vinkjes zijn een oordeel van een traject, waarin je ook praktijkopdrachten maakt die een trainer nakijkt, waarin je feedback op je geschreven plan krijgt én waarin fysieke trainingen een plek hebben om in de praktijk te kunnen oefenen.”
Leren over vijf jaar
In een korte tijd vrij een gigantische omwenteling maken: kun je dan eigenlijk wel iets zinnigs zeggen over waar het (blended) leren naartoe gaat in de komende vijf jaar? Hanni begint: “De komende periode gaan we echt de verdieping opzoeken in de tool van Procademy. Dus; wat kunnen we daar nog meer uit halen, om het proces en de leerervaring verder te verbeteren? In bredere zin denk ik dat óók de cursist steeds beter de meerwaarde van (deels) online leren in gaat zien. Niet meer in een lokaal zitten en alle kennis maar op je af laten komen, maar op eigen tempo en niveau door leertrajecten heen kunnen lopen, daar wint een cursist echt bij.”
Marleone besluit: “Ook het sociale leren zal een vlucht gaan nemen. Cursisten die andere cursisten helpen in de chat, gemodereerde fora waarop trainers en cursisten informatie uit kunnen wisselen, dat soort werk. In de komende jaren verwacht ik dat we daar in onze fijne samenwerking met Procademy mooie stappen in gaan zetten én dat sociaal leren ook steeds meer de norm gaat worden in de wereld van het (blended) leren.” Staat genoteerd!