Bartiméus wil ervoor zorgen dat alle mensen die slechtziend of blind zijn in Nederland, het leven kunnen leiden dat bij hen past. Daarmee is de organisatie er voor iedereen die zich persoonlijk of professioneel inzet voor mensen met een visuele beperking. Één van de manieren waarop Bartiméus helpt, is door het bieden van de juiste educatie. Om professionals en cliënten nog beter te ondersteunen én op de hoogte te laten blijven van ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving. Deze leertrajecten worden vormgegeven met de Learning Management Software van Procademy. Een gesprek met Sheeba Sommer, adviseur Leren en Ontwikkelen bij Bartiméus, over hoe dat in zijn werk gaat.
Vertrekpunt
“Wij zijn met Bartiméus een expertise organisatie op het gebied van visueel functioneren. Dat betekent dat we zelf scholing ontwikkelen voor onze eigen medewerkers, branche collega’s, zorgprofessionals en voor cliënten." opent Sheeba het gesprek. “In de vorige oplossing waarmee we die scholing ontwikkelden konden we niet voldoende gestalte geven aan de moderne mogelijkheden van online leren. Daar komt bij dat we niet voldoende in staat waren om sturingsinformatie te halen uit de leeromgeving.”
Zodoende volgde er een uitvraag, waarbij Bartiméus beslist niet over één nacht ijs is gegaan. “We hebben leveranciers allereerst bevraagd op 5 harde eisen. Zo wilden we onze (wettelijke) verplichtingen kunnen registreren en monitoren, een koppeling met de HRM software van AFAS Profit kunnen maken én gemakkelijk in kunnen loggen met behulp van Single Sign-On. Ook was voor ons de scheiding van een intern en extern portaal van belang én, gezien onze doelgroep, hebben we natuurlijk uitgebreide eisen op het gebied van toegankelijkheid. Naast die knock-out criteria hebben we ook een uitvraag gedaan naar 150 wensen.” De Learning Management Software van Procademy bleek de juiste match, op basis van bestaande functionaliteit, aangevuld met het benodigde maatwerk.
Implementatie
“In een traject met veelvuldig contact hebben we toegewerkt naar de implementatie van de leeromgeving van Procademy. Dat verliep soepel en de landing was goed. We merkten vrijwel direct dat er minder vragen over de techniek binnenkwamen bij onze support afdeling. In het vorige systeem moest een medewerker in twee verschillende omgevingen tot wel tien keer klikken om een e-learning te kunnen starten. Daar raakten we echt mensen kwijt. De tijd in de zorg is schaars, dus het is fijn dat we dat met Procademy nu veel meer 'what you see is what you get’ hebben weten te maken.” schetst Sheeba de eerste periode. “Positief is ook om te noemen dat Procademy met ons meedenkt over hoe onze uitdagingen het beste in de tool gevangen kunnen worden. Ze ontwikkelen dus echt met ons mee. Daarmee is onze leeromgeving eigenlijk altijd in beweging.”
Doorontwikkeling
Nieuwe mogelijkheden hebben in een nieuwe tool, dat betekent ook weer nieuwe kansen zien ter verbetering. “Die leiden natuurlijk ook weer tot nieuwe ontwikkelwensen,” lacht Sheeba. “Zo werken we aan een Visueel Management Dashboard, waarmee sturingsinformatie nog beter inzichtelijk wordt. Wie moet zich welke competentie nog eigen maken? Waar zit een mogelijk kennisgat? Informatie waarover we wel al goed kunnen rapporteren, bijvoorbeeld op het moment van een audit. Dat scheelt veel tijd: met één druk op de knop hebben we de bewijslast in handen.”
De expertise van Bartiméus wordt ook ingezet in het samenwerkingsverband ‘Kennis over Zien’, samen met de Robert Coppes Stichting, de MaculaVereniging, de Oogvereniging en Koninklijke Visio: “Door onze kennis met elkaar te delen zorgen we dat het leven van blinde en slechtziende mensen makkelijker wordt. Onze stip aan de horizon is een gezamenlijke leeromgeving, die weer communiceert met ieders eigen leeromgeving. Zo kunnen we nog makkelijker kennis delen met elkaar.” schetst Sheeba. “Ook hebben we in de afgelopen tijd een leeromgeving ontwikkeld voor onze cliënten.” Procademy ontwikkelt met inachtneming van de principes van WCAG 2.1 richtlijn, om de toegankelijkheid van de e-learnings te optimaliseren.
Samenwerking richting de toekomst
Gevraagd naar de samenwerking, vertelt Sheeba: “De lijntjes zijn kort, we hebben veel overleg en de afhandeling van supportvragen is snel en duidelijk. Op strategisch niveau voelt het ook echt als een partnership: Procademy denkt mee en durft ons ook kritische wedervragen te stellen over onze ontwikkelwensen. Daar wordt de uitkomst alleen maar beter van.”
Een solide basis richting de toekomst dus, en dat is ook nodig: “De ontwikkelingen op technisch gebied gaan heel snel. We hebben er met ChatGPT een virtuele collega bij. Welke rol gaat dat in onze leertrajecten spelen? En hoe kunnen we in de toekomst leerervaringen nou zo individueel afgestemd mogelijk maken? Ik zie nog mooie ontwikkelingen op het gebied van persoonlijk leren: op je eigen tempo en niveau een eigen pad door de stof bewandelen. Allemaal zaken waar we in de toekomst in ons Learning Management Systeem een plek aan zullen gaan geven.”
Headerbeeld: Bartimeus.nl